PENTAKSIRAN
BILIK DARJAH
Definisi Pentaksiran Bilik
Darjah
- Classroom Assessment Techniques(CATs)
- Penyelidikan bilik darjah atau penyelidikan tindakan
- Mengandungi pelbagai maklum balas dan kaedah perbincangan yang mengukur dan menilai kualiti proses pembelajaran.
- Merangkumi pelbagai pilihan yang luas daripada rekod pengucapan dan permerhatian pelajar sehingga ke peringkat pentadbiran ujian piawai.
- Pentaksiran bilik darjah yang berkesan menyediakan maklumbalas dan motivasi yang diperlukan pelajar.
- Pentaksiran bilik darjah merupakan pendekatan & satu set teknik pengajaran.
- Tidak perlu pengredan, penamaan, ada maklumbalas oleh pelajar.
Pentaksiran CATs –
Menu@Peralatan Penilaian
a) Menyemak
latar belakang pelajar.
b) Mengenal
pasti kekeliruan yang dihadapi pelajar.
c) Membolehkan
pelajar untuk menilai tahap pembelajaran sendiri.
d) Menentukan
gaya pembelajaran pelajar.
e) Membina
dan menyasarkan kemahiran tertentu.
Tujuan dan Hala Tuju
(Directions)
Pentaksiran Bilik Darjah
- Mendapatkan maklumat daripada murid tentang apa yang mereka tahu dan bagaimana mereka menjiwai pembelajaran.
- Teknik pentaksiran di bilik darjah boleh digunakan pada waktu kelas harian, mingguan@sepanjang persekolahan.
- Penilaian akhir pengajian persekolahan membantu mendapatkan maklumbalas pelajar untuk bantu perbaiki pengajaran@bekalkan maklumbalas segera.
- Bantu pertingkatkan kaedah pdp, bangun strategi.
Pentaksiran Berkualiti
- Berjaya bila pelajar terlibat secara aktif – maklumbalas.
- Guru berkongsi hasilan dan respons diperoleh.
- Mampu beri maklumbalas berterusan dlm persekitaran.
INSTRUMEN PENTAKSIRAN BAHASA
STRATEGI/KAEDAH PENTAKSIRAN BILIK DARJAH
PENTAKSIRAN FORMATIF DAN SUMATIF
No comments:
Post a Comment