PENGUJIAN
- Cara sistematik yang mengukur perubahan tingkah laku seseorang individu.
- Merupakan suatu alat pengukuran dengan tujuan mendapatkan maklumat tentang pencapaian murid-murid daripada pelbagai bidang kognitif, psikotor dan afektif.
PROSEDUR PENGUJIAN
Langkah-langkah Penggubalan Ujian:
- Menetapkan objektif ujian yang akan ditadbirkan;
- Menentukan isi kandungan dan kemahiran yang akan diuji;
- Menetapkan taksonomi ujian;
- Menggubal Jadual Spesifikasi Ujian; dan
- Menubuhkan alat uji.
Objektif Ujian:
- Setiap ujian yang ditadbirkan ada objektifnya;
- Objektif ujian akan menentukan:
- Jenis ujian yang akan dibina
- Alat uji yang akan digubal
- Darjah kesukaran ujian
JADUAL SPESIFIKASI
UJIAN (JSU)
Dibuat dengan
tujuan merangka penggubalan soalan ujian;
Perkara yang
diambil kira semasa membina JSU ialah
1.
Pemberatan
soalan,
2.
Jenis soalan;
3.
Panjang masa
ujian;
4.
Jumlah
butiran/item; dan
5.
Aras taksonomi
soalan.
Menyediakan JSU
Pemberatan
soalan
– Bilangan soalan
bagi setiap kandungan dan aras;
– Bergantung pada
penekanan dalam p&p dan masa yang diambil untuk mengajarkannya;
– Pembahagian
pemberatan dikira berdasarkan peratusan.
Jenis soalan
– Bergantung
kepada matlamat p&p dan aras soalan. Untuk menguji kemahiran mengarang
lebih sesuai soalan subjektif. Bagi kemahiran kefahaman atau tatabahasa, soalan
objektif dan soalan subjektif boleh digunakan.
Panjang masa
ujian
–
Ditentukan oleh
jenis ujian dan bilangan soalan.
–
Anggaran masa
berasaskan andaian 80% pelajar boleh menjawab semua butiran yang dikemukakan.
Jumlah butiran
dalam instrumen
–
Mewakili domain
yang hendak diuji, sama ada item objektif atau subjektif.
Aras kesukaran
– Berasaskan
tujuan ujian. Jika tujuan ujian untuk memberi sijil atau pangkat, aras
kesukarannya harus dapat membezakan antara yang pandai, sederhana dan lemah.
– Biasanya
pembahagian aras dibuat seperti yang berikut:
Tahap Aras
|
Indeks Kesukaran
|
Peratus
|
Amat sukar
|
<0.199
|
20%
|
Sukar
|
.200 - .299
|
15-20%
|
Sederhana
|
.300 - .599
|
30-50%
|
Mudah
|
.600 - .859
|
15-20%
|
Terlalu mudah
|
> .86
|
20%
|
Contoh JSU bagi Mata Pelajaran Bahasa Melayu
Contoh JSU
KARANGAN(soalan subjektif)
Bil
|
Jenis Karangan
|
Jumlah jam mengajar
|
Jumlah item
|
Taksonomi
|
Jum.
|
|||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
|||||
1.
|
Surat Kiriman
|
4 jam
|
1
|
√
|
1
|
|||||
2.
|
Wawancara
|
4
jam
|
1
|
√
|
1
|
|||||
3.
|
Cerita
|
4 jam
|
1
|
√
|
1
|
|||||
4.
|
Perbualan
|
4
jam
|
1
|
√
|
1
|
|||||
5.
|
Karangan gambaran
|
4 jam
|
1
|
√
|
1
|
|||||
6.
|
Karangan
Fakta
|
4
jam
|
1
|
√
|
1
|
|||||
24 jam
|
6
|
0
|
0
|
1
|
2
|
2
|
1
|
6
|
Contoh JSU
TATABAHASA (objektif+subjektif)
Bil
|
Aspek
tatabahasa
|
Jumlah jam
mangajar
|
Jumlah item
|
Jenis
Soalan
|
Jum
|
|||||||||||||
Objektif
|
Subjektif
|
|||||||||||||||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
|||||||
1
|
Kata nama
|
3 jam
|
3
|
√
|
√
|
√
|
3
|
|||||||||||
2
|
Kata
kerja
|
3
jam
|
3
|
√
|
√
|
√
|
3
|
|||||||||||
3
|
Kata adjektif
|
3 jam
|
3
|
√
|
√
|
√
|
3
|
|||||||||||
4
|
Kata
tugas
|
3
jam
|
3
|
√
|
√
|
√
|
3
|
|||||||||||
5
|
Ayat tunggal
|
4 jam
|
4
|
√
|
√
|
√
|
√
|
4
|
||||||||||
6
|
Ayat
majmuk
|
4
jam
|
4
|
√
|
√
|
√
|
√
|
4
|
||||||||||
20 jam
|
20
|
0
|
1
|
2
|
2
|
3
|
2
|
0
|
1
|
2
|
3
|
2
|
2
|
20
|
Contoh JSU BACAAN (Objektif + subjektif)
Bil
|
Jenis Teks
|
Jumlah jam mangajar
|
Jumlah item
|
Jenis Soalan
|
Jum
|
||||||||||||
Objektif
|
Subjektif
|
||||||||||||||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
||||||
1
|
Cerita
|
5 jam
|
5
|
√
|
√
|
√
|
√
|
√
|
5
|
||||||||
2
|
Sajak
|
2 jam
|
2
|
√
|
√
|
2
|
|||||||||||
3
|
Prosedural
|
3 jam
|
3
|
√
|
√
|
√
|
3
|
||||||||||
4
|
Laporan
|
5 jam
|
5
|
√
|
√
|
√
|
√
|
√
|
5
|
||||||||
5
|
Fakta
|
5 jam
|
5
|
√
|
√
|
√
|
√
|
√
|
5
|
||||||||
Jumlah
|
20 jam
|
20
|
1
|
1
|
2
|
2
|
2
|
1
|
1
|
1
|
3
|
3
|
2
|
1
|
20
|
No comments:
Post a Comment