Saturday, 30 September 2017

Pentaksiran untuk Pembelajaran (AFL)

AFL (ASSESSMENT FROM LEARNING)

  • Merupakan salah satu pentaksiran untuk pembelajaran.
  • Proses pembelajaran secara berterusan.
  • Maklumcara dan kaedah kebiasaan pembelajaran.
  • Mengenalpasti pemahaman pelajar dan cara terbaik untuk membantunya mencapai matlamat pembelajaran.
  • Menyediakan para pelajar dengan kemahiran abad ke-21 seperti keyakinan dan pembelajaran kendiri.
  • Proses pembelajaran bersifat autentik yang mana tugasannya berdasarkan dunia nyata.
Strategi Penilaian

  • Formatif
    • Memberi maklum balas.
    • Ubahsuai pdp.
    • Perkembangan pelajar dipantau.
  • Sumatif
    • Dilaksanakan di akhir unit pembelajaran.
    • Pembelajaran digarap oleh pelajar atau tidak.
    • Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) - dirancang di peringkat sekolah. Guru diberi kebebasan memilih instrumen penilaian.

    Penilaian Secara Berpusat
    • Lembaga Peperiksaan.
    • PSLE, A-Level - O-Level.

    Pendekatan Alternatif
    • Contohnya: nilai budi, kesukanan

    Pentaksiran Portfolio
    • Dokumentasi tugasan/kerja sepanjang semester.
    • 3 jenis - maklumbalas dari pelbagai pihak, pelajar memilih kandungan, mencerminkan usaha berterusan.

    Matlamat Pembelajaran
    • Fokus tanpa terikat pada konteks.
    • Kemahiran ; apa yang ingin dipelajari

    Strategi Menyoal
    • Membina soalan.
    • Soalan kering vs soalan mampat, soalan terbuka.
    • Berbincang terlebih dahulu.
    • Penglibatan kelas.
    • Penilaian kendiri
Pendekatan AAL (Assesment As Learning)-berorientasikan kepada pelajar.

Pentaksiran sebagai pembelajaran
  •           Berlaku bila pelajar beri maklum balas.
  •           Pelajar pantau kemajuan meraka.
  •           Pelajar bertanggungjawab terhadap pembelajaran yang telah atau sebelum mereka pelajari.
  •           Pelajar bertanggungjawa untuk membentuk strategi sendiri untuk memahami perkara yang  telah mereka pelajari. 

Tujuan:

Meningkatan autonomi pelajar
  •          Pemahaman sesuatu topic pembelajaran lebih cepat berbanding orang lain.
  •           Membentuk pelajar daripada pasif kepada aktif.
  •           Melibatkan pelajar dengan refleksi kritikal.


Peranan Guru dan Pelajar dalam Pendekatan AAL

Pelajar:
  •           Bina objektif pembelajaran sendiri.
  •           Menentukan strategi pembelajaran sendiri.


Guru:
  •          Membentuk objektif pembelajaran jangka pendek dan jangka panjang
  •           Membantu pelajar membina matlamat.


Kandungan Strategi AAL
  •          Pentaksiran kendiri seperti penulisan bebas dalam buku log mereka.
  •           Menulis refleksi.
  •           Menggunakan pengurusan grafik (peta konsep, peta i-think dll)
  •           Lampu trafik sendiri (merah- tidak faham, oren-kurang faham dan hijau- faham)
  •           Guna strategi semak dan rubrik.
  •          Learning stick ( pembelajaran yang menyentuh emosi sehingga melekat dan diingat sampai bila-bila).








No comments:

Post a Comment

KULIAH 6 PENGUJIAN

PENGUJIAN Cara sistematik yang mengukur perubahan tingkah laku seseorang individu. Merupakan suatu alat pengukuran dengan tujuan men...